Schinveld is een landelijk gelegen dorp in Zuid-Limburg, tegen de Duitse grens. Een mooi rustig dorp waar het prettig leven is, was daar niet de AWACS. In 1978 werd op de voormalige RAF-luchtmachtbasis Geilenkirchen, vlak op de Duits Nederlandse grens, de ‘Main Operating base’ van het NAVO-AWACS in gebruik genomen.

Een AWACS (Airborne Warning And Control System) is een vliegtuig met een enorme radar schotel op de rug. Het is een soort vliegend commando centrum waar vanuit het slagveld in kaart wordt gebracht en de operaties gecoördineerd. In de huidige hoogtechnologische oorlogen, speelt de AWACS ondanks de ouderdom een belangrijke rol.

De geluidsoverlast is extreem, niet uit te leggen of te beseffen, je moet het beleven. Dit komt doordat het radarsysteem is gemonteerd op een extreem oud en luidruchtig vliegtuig; de Boeing 707. Dat is het eerste straalvliegtuig van Boeing dat van 1955 tot 1979 in productie was. Een ruim 60 jaar oude oldtimer dus.

meervlieg

Ter vergelijking; in een disco mag maximaal 100 decibel (dBA) geproduceerd worden, daarboven ontstaat gehoorschade. Drie decibel verhoging is een verdubbeling. Op he schoolplein in Schinveld worden pieken van 106 dBA gemeten.

Naast de pieken bestaat er ook een soort gemiddelde geluidsdruk over een tijdsperiode. Een soort maximale dosis geluid die je per dag kan behappen voor je gezondheid er op achteruit gaat. Dat is per dag 85 dBA, gedurende 8 uur. Ook hier heb je weer een verdubbeling voor 3 dB. Een berekening:

8 uur 85 dBA = 4 uur 88 dBA = 2 uur 91 dBA ect. Met 106 dBA zit je na 3 minuten en 45 seconden al aan je maximale dosis voor die dag.

Nou, als we dan toch aan het rekenen zijn; het geluid van een Boeing 747 kennen mensen misschien wel. Om het geluid van een opstijgende Boeing 707 te reproduceren, moet je 54 Boeing 747’s tegelijk laten opstijgen.